Buler, skavanker og rust. Der er mange små grimme detaljer, der tilsammen får din bil til at fremstå meget mindre imponerende, end hvad tilfældet burde være.
Det kan dog være værd at rette op på, ikke blot på grund af det kosmetiske udtryk, men naturligvis også på grund af videresalgsværdien.
For mange er det et skrækscenarie, hvis man skal til automekanikeren. Men det behøver ikke koste en formue, og det er slet ikke dyrt, når man begynder at regne på, hvilket bidrag en pladesmed kan give i forhold til den videresalgsværdi, du står tilbage med i sidste ende.
Faktisk starter pladesmeden med at give dig et tilbud på skadernes omfang. Og er der mange skader, bliver prisen selvfølgelig højere. Omvendt skal du fortsat tænke i bilens værdi – medmindre du selvfølgelig kommer med en nyere bil, der skal have rettet skader fra et mindre færdselsuheld o.l. op. Her drejer det sig ofte om at få det flotte finish tilbage på bilen.
Når vi i afsnittet over fortæller, at pladearbejdet ikke behøver koste en formue, mener vi set i forhold til traditionelt pladesmedsarbejde. Henvender du dig til autoværkstedet med henblik på pladearbejde, udformninger i glasfiber og styling, så er det naturligvis andre priser, der gør sig gældende.
Hvis du skal have udført karrosseriarbejde, så sørg for at få godkendte reservedele på bilen. Særligt af hensyn til dit forsikringsselskab, der kan lægge vægt på netop den slags, når du anmelder en skade eller ulykke.
Hvis du skal have udført karrosseriarbejde netop på grund af en skade eller ulykke, så sørg for at få en henvisning til et værksted, der anvender originale eller godkendte reservedele til din bil.
Husk! Det er ikke altid nødvendigt at skifte dele ud. Tit Kan en dygtig pladesmed rette buler og skader ud, så du slipper for at betale helt nye dele til bilen. Det er ofte den bedste og billigste løsning, og forskellen bliver ikke til at se, såfremt pladesmeden kan sit kram.
I dag er mange biler lavet med store dele plastik. Skader rammer desværre også disse dele, hvilket stiller krav om, at din pladesmag kan arbejde med plastmaterialer.
Plastik er en naturlig del af nutidens skørter, kofangere og mere, og det skal naturligvis også repareres med øje for detaljen og med blik for den fremtidige holdbarhed.
Forhør dig hos dit værksted, om de har erfaring med både jern, metal og plastik. Har de det, kan du komme hele bilen rundt – i hvert fald set i forhold til karrosseriet.
Hvis der ikke er tale om en henvisning fra en forsikringssag, men du selv er ude for at indhente et tilbud, kan det svare sig at få flere uforpligtende tilbud, inden du beslutter, hvor bilen skal laves. Tilbuddene kan variere meget, så hver opmærksom på, hvad den endegyldige pris bliver – og få så en garanti for det beløb overholdes.
På den måde kan du sammenholde dine tilbud og vælge den bedste løsning for dig og dit køretøj.