I den moderne verden må man tænke på udgifter som investeringer og det er ikke anderledes med eksempelvis udskrivning til en el truck fra Doosan for et firma som fysisk flytter varer eller produktionsmidler. For flytning af varer i større omfang er ikke kun forbeholdt de større produktionsvirksomheder som det tidligere var.
Der er flere årsager til at en el truck til salg i mange tilfælde kan være en god investering. Den primære forklaring ligger i at vi i Danmark har høje lønudgifter per time og derfor skal materiellet ikke spare meget tid for at blive rentabelt i løbet af dets levetid. Foruden at arbejdsgangene kan forenkles og tiden udnyttes bedre med en truck giver det også nogle logistiske fordele at have en el truck.
Med en traditionel palleløfter eller stabler kan man kun udnytte gulvpladsen på palleniveau. Det vil sige du ikke har samme mulighed for at få en pallereol og dermed kunne opbevare dine paller i højden. Den mulighed får du med en el truck som gør anvendelsesgraden betydeligt højere på dit lager da højden kan udnyttes. Denne udnyttelse kan ultimativt føre til lavere lageromkostninger da pladsen udnyttes bedre.
En af fordele ved en el truck er at den selvsagt kører på el. Det betyder at kontra eksempelvis diesel trucks så udleder den ikke samme mængde gasser når den bliver brugt og derved giver den et mere behageligt arbejdsklima. Derudover så betyder anskaffelsen af maskinen at de ansatte i mange tilfælde får færre manuelle løft og dermed nedslides de ikke ligeså hurtigt som hvis de ikke havde el trucken.
Der er et nogle ting man som arbejdsgiver skal være opmærksom på når man anskaffer sig en Doosan el truck. For det første er det et tungt arbejdsværktøj, som i de forkerte hænder kan gøre stor materiel skade. Det betyder at det er en god idé at undersøge forsikringsforholdene på lageret for at være sikker på at det er tilladt med truck. Dernæst skal man huske at for at kunne bruge el trucken skal medarbejderen have bestået et kursus og have et certifikat. Manglende certifikat kan udløse store bøder til både ansat og firmaet og kan samtidig kompromittere sikkerheden på arbejdspladsen. Et sidste godt råd er at huske at sætte den til opladning da man alternativt ikke har meget glæde af den dagen efter. Her gælder det om at sætte det i system så det bliver en del af lukke processen så det huskes hver dag. På den måde møder lagermedarbejderne på arbejde om morgenen velvidende at trucken er klar til brug, så effektiviteten kan forbedres og spildtiden undgås. Så egentligt det eneste der er tilbage at sige er hvor længe har du råd til at undvære en el truck på dit lager.